דף הבית » אינטרנט » גלישה בטוחה באינטרנט

גלישה בטוחה באינטרנט

האינטרנט מועיל לנו בכ"כ הרבה אספקטים בחיים, עד שלפעמים קל לשכוח כמה נזק יכול להגרם ממנו… בין אם ברמה האישית (כגון: פגיעה במחשב האישי, גניבת חומר אישי, גניבת זהות או אפילו "הדבקה" מציקה) ובין אם ברמה העסקית (כגון: פגיעה בשרת ובמסדי נתוניו, גניבת קניין רוחני, פגיעה בפרנסת העסק או שימוש לא נאות בשם העסק), פגיעה בשל גלישה לא בטוחה תמיד נמצאת מעבר לפינה, ואם חשבת שזהו "מסע הפחדה" למטרת מכירה, אז אני מזכיר את "בהלת גניבת האשראי" הגדולה בישראל שנעשתה ע"י אדם בודד אחד.
בעזרת 8 כללי הגלישה הבטוחה תוכל לשמור על בריאות מחשבך והמידע שעליו:

  1. חומת אש
    קו ההגנה הראשון בחיבורך לאינטרנט. תפקידה של חומת האש הוא לשלוט במידע העובר מהאינטרנט למחשב ובחזרה. את חומת האש ניתן למצוא הן בחומרה והן בתוכנה ובמגוון רחב של רמות אבטחה.

  2. אנטי וירוס
    עוד לפני שהיה אינטרנט כבר היו אנשים שכתבו תוכנות זדוניות לכל מיני מטרות. חלקן לא יותר מטורדניות וחלקן סכנה של ממש לחומר על מחשבך. תוכנת אנטי וירוס טובה ומעודכנת עוזרת במניעת ההדבקה.

  3. עדכוני דפדפן
    חלק גדול מהפריצות למחשבים נגרם כתוצאה מקבציי Cookie שדפדפן האינטרנט שלך מוריד באופן אוטומטי וללא ידיעתך במהלך הגלישה. עדכוני אבטחה שיוצאים מעת לעת לדפדפן האינטרנט מומלצים בכדי לחסום את הפריצות והמזיקים.

  4. תוכנות ריגול
    בעוד שמרבית תוכנות האנטי וירוס מצליחות למגר את תופעת ה-Spyware לפעמים הן פשוט לא מספיקות. תוכנות ריגול במקרה הטוב מאטות את עבודת מחשבך ובמקרה הרע פוגעות בחומר שעליו ולעיתים אף "מדביקות" את חברייך. לסריקת מחשבך לרוגלות ע"י התוכנה החינמית של Malwarebytes – לחץ כאן.

  5. איומי הדואר האלקטרוני

    • קבצים מצורפים
      אם אינך מכיר/ה את מי ששלח לך מייל לעולם אין לפתוח את הקבצים המצורפים בו ומומלץ למחוק את המייל במיידי.

    • הונאות
      תופעת מיילים מוכרת שתפקידה "לנגן" על רגשותייך במטרה לסחוט ממך כסף. לעולם אין לתת את פרטי האשראי או חשבון הבנק דרך המייל.

    • דיוג
      תופעת ה-Phishing תפקידה לנסות ו"לדוג" ממך מידע אישי. אם קיבלת מייל שנראה לגיטימי מהבנק שמנסה לאשר איתך מספר פרטים, לעולם אין למסור שום פרט מזהה ובפרט סיסמאות. זיכרו: הבנקים אף-פעם לא מאשרים דבר במייל – רק בסניף הבנק.

    • לצמצום תופעות אלו מומלץ להשתמש בתוכנת אנטי-ספאם (Anti-Spam) טובה ומעודכנת. 

  6. גיבויים
    צור גיבויים תכופים ככל הניתן של כל המידע החשוב לך. בין אם בעסק (מסדי נתונים, מיילים ומידע על לקוחות) או בבית (תמונות משפחתיות, וידאו מהחתונה ומסמכים אישיים), אבדן המידע אף פעם לא נעים ושחזורו ללא גיבוי יקר להחריד. גיבוי על כונן חיצוני או ב"ענן" מוכר וידוע מומלצים מאד.

  7. סיסמאות
    השתמש בסיסמאות חזקות ומרובות תווים (אותיות גדולות, קטנות, מספרים וסימנים) בכדי להגן על המידע האישי שלך. אל תשתמש במילים ידועות מראש או תאריכים ברורים המקושרים אלייך. מומלץ אף להחליף את הסיסמאות מעת לעת.

  8. רכישה ברשת
    קנה רק מאתרים שהנך מכיר, ובדוק שבמעמד הזנת פרטי האשראי הנך נמצא באתר מאובטח (בשורת הכתובת שבאתר יופיע //:https) ושקיימת חתימה דיגיטלית עדכנית. את התשלום מומלץ לבצע ע"י שימוש בחברת תשלום אלקטרונית מוכרת (כגון: PayPal).

הכי חשוב – השתמש בהיגיון פשוט. אם אינך בטוח באתר אינטרנט מסוים, צא ממנו. אם אינך בטוח שחבר שלח לך מייל מסוים, התקשר אליו ושאלו אותו.

גלישה בטוחה באינטרנט